Hoe een stappenplan en gespreksvoering
niet effectief bijdragen in rouwbegeleiding
Rouw begeleiden middels een vooraf opgesteld stappenplan dat middels gespreksvoering met de klant gerealiseerd wordt. Dat is wat mij in mijn opleidingen altijd geleerd is. Dat is wat ik jarenlang toepaste in mijn werk als re-integratiecoach en wat ik dacht dat mijn klant echt verder hielp in zijn of haar proces. Nu…zoveel jaren later kom ik tot een geheel andere conclusie en dat is dat je rouw niet effectief kunt begeleiden volgens een bestaand stappenplan en gespreksvoering.
Toen ik in 2016 zelf op zoek ging naar een goede coach voor begeleiding van mijn rouwproces na het overlijden van mijn beste vriendin merkte ik hoe essentieel goede begeleiding in rouw eigenlijk is. Ik merkte hoe ik vast zat in mijn overlevingsmechanisme en hoe ik hier veilig in kon blijven als men enkel het gesprek met mij bleef voeren. Ik merkte wat de impact van deze strategie op mij was. Het bracht mij verder af van wat ik voelde dat nodig was. Toen werd mij helder wat werkelijk nodig is in rouwbegeleiding en dat is veel meer dat gespreksvoering en een vooraf opgesteld plan. Het betekent werkelijk aansluiten bij je klant. Contact maken van mens tot mens, ook al ben je professional, als basis om jouw klant werkelijk te kunnen begeleiden in zijn of haar rouwproces. Niet door enkel gespreksvoering, maar door het inzetten van ons hele potentieel als mens en professional.